Lista aktualności
Nowe metody Edukacji Leśnej
Edukacja leśna, to niezwykle ważne zadanie, jakie my leśnicy stawiamy przed sobą. Niezmiernie istotne jest to, aby we właściwy sposób wyważyć treści przekazywane na zajęciach, które prowadzimy.
Istotą tego procesu jest umiejętność przekazania informacji w taki sposób, aby nie były one zawieszone w próżni, a wiedza, którą uczestnicy naszych spotkań zdobędą, mogła być wykorzystana w ich własnym życiu z umiejętnością połączenia jej z otaczającym ich światem.
Można zatem mówić na przykład o złożonym ekosystemie leśnym na zasadzie wymienienia jego składników i zdefiniowania wyżej wymienionego pojęcia. Takie zajęcia jednak nic nie mówią nam o stopniu przyswojenia wiedzy i nie są najbardziej atrakcyjnym sposobem prowadzenia zajęć, ponieważ sam wykład informacyjny czy tez prelekcja nie są efektywne.
Wymierne efekty osiągniemy, kiedy już w trakcie spotkania z grupą, będzie można ocenić sposób zrozumienia tematu. Aktywne uczestnictwo w zajęciach będzie następstwem zainteresowania tematem, mobilizacji w działaniu, a co za tym idzie zrozumienia omawianych zagadnień.
Istnieje jeszcze jeden plus, przemawiający za aktywnym prowadzeniem zajęć. Temat zajęć, z każdą grupą, zaczyna żyć od nowa. Poruszane zostają niejednokrotnie różne wątki, które dotyczą omawianych zagadnień. Może się wówczas okazać, że jeden, bądź kilku uczestników, źle zrozumieli część zagadnień. Mamy wówczas okazję do tego, by ten błąd skorygować, a co za tym idzie, pewność, że nasze zajęcia edukacyjne odniosły pożądany skutek.